close

  • Być wiernym Ojczyźnie mej, Rzeczypospolitej Polskiej

     

  • PASZPORTY

  • W celu złożenia wniosku o wydanie dokumentu paszportowego w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Mińsku należy umówić się telefonicznie na wizytę:

    tel. +375 17 388 52 34.

     

     

     

     

    Podstawowe informacje dotyczące paszportów i paszportów tymczasowych

     

    Konsul jest organem paszportowym dla obywateli polskich za granicą. Konsul wydaje dwa rodzaje dokumentów paszportowych: paszporty i paszporty tymczasowe.

     

    Dokument paszportowy uprawnia do przekraczania granicy i pobytu za granicą oraz poświadcza obywatelstwo polskie, a także tożsamość osoby w nim wskazanej w zakresie danych, jakie ten dokument zawiera.

     

    Zasady wydawania dokumentów paszportowych zostały określone w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych (tekst jednolity, Dz. U. z 2013 r., poz. 268). Zgodnie z art. 43 ust. 1 wymienionej ustawy, paszporty i paszporty tymczasowe w RP wydaje i odmawia ich wydania wojewoda, do którego wpłynął wniosek o wydanie dokumentu paszportowego, a za granicą - konsul.

     

    Konsul honorowy nie jest organem paszportowym i nie realizuje spraw paszportowych.

     

    Paszport wydany osobie, która nie ukończyła 13 lat - jest ważny 5 lat od daty jego wydania, a osobie powyżej 13-go roku życia - 10 lat od daty jego wydania.

     

    Paszport zawiera mikroprocesor, w którym zamieszczone są dane biometryczne jego posiadacza (dane biometryczne: wizerunek twarzy i odciski palców umieszczone w dokumentach paszportowych w formie elektronicznej).

     

    Paszport tymczasowy wydaje się:

    1. osobom przebywającym za granicą, na czas oczekiwania przez nie na doręczenie paszportu sporządzonego w RP (jeśli interesant wyraża takie życzenie i składa wniosek o wydanie tego dokumentu),
    2. osobom przebywającym czasowo w RP i za granicą, na powrót do miejsca stałego pobytu,
    3. osobom przebywającym w RP i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny,
    4. osobom przebywającym w RP i za granicą, w udokumentowanych nagłych przypadkach związanych z prowadzoną działalnością zawodową.

    Paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od daty jego wydania. W paszportach tymczasowych nie zamieszcza się danych biometrycznych.

     

    Paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu osobom przebywającym w RP wydaje wojewoda, a za granicą - konsul.

     

    Informacja szczegółowa:

    Złożenie wniosku o wydanie paszportu biometrycznego dla osoby pełnoletniej

    Złożenie wniosku o wydanie paszportu biometrycznego dla osoby małoletniej

    Numer PESEL

    Wydanie drugiego paszportu osobie posiadającej paszport

    Odbiór dokumentu paszportowego

    Dodatkowe informacje dotyczące składania wniosku o wydanie paszportu

    Opłaty konsularne

    Obowiązek wymiany dokumentu paszportowego

    Odmowa wydania, unieważnienie dokumentu paszportowego

    Utrata dokumentu paszportowego lub jego zniszczenie

    Akty prawne regulujące problematykę paszportową

     

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: